Norwegian med passasjervekst og bedre punktlighet i mars

Norwegians trafikktall for mars viser at nesten tre millioner passasjerer valgte å fly med selskapet denne måneden, en økning på fem prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Tallene for mars er ikke direkte sammenlignbare med samme måned i fjor, på grunn av påskeeffekten.

Totalt 2.961.840 passasjerer valgte å fly med selskapet denne måneden, 145.676 flere enn i samme måned i 2018. Den totale trafikkveksten (RPK) økte med ni prosent, og kapasitetsveksten (ASK) med elleve prosent. Fyllingsgraden var på 85,4 prosent, ned 1,3 prosentpoeng, heter det i en pressemelding fra flyselskapet.

Påskemåneden vil alltid påvirke tallene positivt. I fjor var påsken i mars måned, som betyr at inntektene per tilgjengelige setekilometer (RASK) i år, sammenlignet med i fjor, er lavere.

Norwegian gjennomførte 97,4 prosent av de planlagte flyvningene i mars. Til tross for at selskapets Boeing 737 MAX-fly ble tatt ut av produksjon, ble passasjerene påvirket i liten grad. Selskapet slo blant annet sammen en rekke flyvninger, og tilbød kundene alternative avreise-tidspunkter for å løse situasjonen på best mulig måte. Punktligheten var på 80,8 prosent denne måneden.

– Til tross for at våre Boeing 737 MAX-fly ble tatt ut av trafikk denne måneden, er regulariteten god, og punktligheten økte med så mye som 8,5 prosentpoeng. Norwegians dyktige medarbeidere har jobbet dag og natt for å finne gode løsninger for kundene våre. De som er blitt berørt av endringer har på sin side vist stor forståelse for at situasjonen er utenfor Norwegians kontroll, og det vil jeg gjerne takke dem for, sier konsernsjef Bjørn Kjos.

– Vi har en god dialog med Boeing for å løse problemene parkeringen av Boeing 737 MAX påfører selskapet, fortsetter han.

Norwegian fikk levert en fabrikkny 787 Dreamliner i mars.

Foto: Norwegians konsernsjef Bjørn Kjos. Skjermdump fra Norwegian-video.